Neemt u liever telefonisch contact op?

Bel ons op 03 776 94 98, u wordt verbonden met een medewerker van verkeerszaken.be (ma t.e.m. do 9-18u | vr 9-17u).

De kunst van het links afslaan

Wat zegt de Wegcode over het links afslaan?

Artikel 19.3 van de Wegcode somt de voorwaarden op die u als bestuurder moet naleven bij het naar links afslaan. Concreet dient u maar liefst 5 voorwaarden in acht te nemen, namelijk:

  1. U moet uw voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linkerrichtingaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zo niet (en indien mogelijk) door een teken met uw arm;
  2. Op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, moet u zich zo veel als mogelijk naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen. Op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, dient u zo dicht mogelijk bij de linkerrand van de rijbaan te blijven;
  3. U dient voorrang te verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die u wenst te verlaten;
  4. U dient de eigenlijke beweging met matige snelheid uit te voeren;
  5. Op de kruispunten moet u de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat u de ingeslagen rijbaan recht oprijdt.

Het mag duidelijk zijn dat het links afslaan toch heel wat complexer is dan het op het eerste gezicht lijkt…

Ongevallen bij het naar links afslaan leiden vaak tot ware procedureslagen

De intenties van de wetgever waren alvast nobel. Door de toepassingsvoorwaarden voor het links afslaan op zeer nauwkeurige wijze te beschrijven, zal het aantal ongevallen te wijten aan het foutief uitvoeren van het links afslaan ongetwijfeld sterk dalen...

Of wij deze nobele intenties effectief hebben bereikt, laten we in het midden. Wat echter wél vaststaat, is het feit dat ongevallen met het naar links afslaan in realiteit vaak uitgroeien tot juridische procedureslagen, die vaak eindigen met een vonnis in graad van beroep, meer specifiek een vonnis van de Rechtbank van eerste aanleg.

Wanneer iemand die links wenst af te slaan, bijvoorbeeld plots ingehaald wordt via links, is een aanrijding vaak onvermijdelijk. Beide automobilisten voelen zich geraakt in hun integriteit en daar begint de discussie.

Een eerste discussiepunt in het merendeel van de gevallen is de vraag of diegene die naar links is afgeslagen, wel degelijk zijn of haar linkerrichtingsaanwijzer heeft gebruikt.  Daarnaast komen in geval van discussies ook de andere toepassingsvoorwaarden van het manoeuvre uit artikel 19.3 van de Wegcode ongetwijfeld aan bod, zeker wanneer er advocaten in het geding zijn!  Zo is bijvoorbeeld in de praktijk ook de voorwaarde om zo veel als mogelijk naar de linkerkant van de rijbaan te begeven zeer populair!

"Wie eist, bewijst!"

Wie bewijst zijn gelijk bij een ongeval bij het naar links afslaan?  En hoe?  Daar knelt het schoentje: noch voor de naar links afslaande bestuurder, noch voor diegene die hem heeft ingehaald zal het gemakkelijk zijn om met hard bewijs voor de dag te komen van zijn of haar grote gelijk. Een schoentje dat voornamelijk voor de naar links afslaande bestuurder harder zal knellen dan voor de inhalende bestuurder. Deze beging immers een manoeuvre en moet bewijzen dat hij dit correct heeft uitgevoerd. De Politierechter zal vaak geconfronteerd worden met een gebrek aan bewijs. Een gebrek aan bewijs dat, volgens het gezegde “wie eist, bewijst”  manifest in het nadeel speelt van de bestuurder die naar links wenste af te slaan.

Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk uw uitgevoerde manoeuvre.

Het best mogelijk advies bij het links afslaan, is om zeer voorzichtig te zijn en te allen tijde te vermijden dat u dergelijk manoeuvre op automatische piloot uitvoert. Indien het toch effectief tot een aanrijding zou komen, is het een kwestie van de zenuwen en eventuele frustraties in bedwang te houden en een duidelijk gefundeerde verklaring af te leggen. U kan dan best het door u uitgevoerde manoeuvre zo gedetailleerd mogelijk omschrijven, hierbij verwijzend naar de vijf toepassingsvoorwaarden uit de wegcode. Indien u bijvoorbeeld zou vergeten te vermelden dat u uw linkerrichtingaanwijzer in werking had gesteld of dat u zich niet naar het midden van de baan begeven zou hebben, zal de tegenpartij deze "gebrekkige" verklaring tegen u kunnen gebruiken en riskeert u in het ongelijk te worden gesteld!

Wie de kunst van het links afslaan tot in de puntjes beheerst, kan heel wat problemen vermijden, zowel op juridisch vlak als wat betreft diens persoonlijke integriteit!

Wat verstaat men onder onaangepaste snelheid?
Elke bestuurder is verplicht zijn snelheid te regelen in functie van een aantal elementen: de aanwezigheid van andere weggebruikers, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat van de lading van zijn voertuig. Ook betekent dit dat de snelheid geen oorzaak van een ongeval mag zijn of het verkeer mag hinderen.
Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde over een positieve alcoholtest?
Op kerstdag wordt een gehandicapte man in een rolstoel, opgehaald door een vriend die met hem op restaurant gaat. Ze drinken samen een fles wijn en genieten van de uitgebreide maaltijd. Na het eten nodigt de man de bestuurder uit voor een drankje bij hem thuis. In tegenstelling tot wat u zou verwachten, bleef het bij dat ene drankje. Het tweede drankje slaat de bestuurder af met de boodschap “als ik nog iets drink en ze houden me tegen, dan hang ik er aan”.
Het verval van het recht tot sturen wegens lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid?
Het verval van het recht tot sturen wegens lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid is een beveiligingsmaatregel die naast de uitgesproken straf moet worden uitgesproken. (Art. 42 wegverkeerswet).
Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde over dronkenschap en rijden zonder rijbewijs.
Dronken rijden tijdens een rijverbod? Spijtig genoeg gebeurt het. Wat zijn de straffen die een Politierechtbank oplegt wanneer je spijts verval met de auto rijdt en bovendien te veel gedronken hebt?