Neemt u liever telefonisch contact op?

Bel ons op 03 776 94 98, u wordt verbonden met een medewerker van verkeerszaken.be (ma t.e.m. do 9-18u | vr 9-17u).

Hoe kan je beroep aantekenen tegen een LEZ-boete?

Wat is een LEZ exact?

Vlaanderen definieert een LEZ als volgt: "Een lage-emissiezone is een zone waarin voor de leefbaarheid, in het bijzonder ter beperking van milieu- en gezondheidshinder door een slechte luchtkwaliteit, een selectief toelatingsbeleid voor motorvoertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder". (art. 3 § 1 Decreet  van 27 november 2015 betreffende lage-emissiezones).

In Vlaanderen zijn er ondertussen aardig wat LEZ ingevoerd. Zo is er sinds februari 2017 een LEZ in Antwerpen. Ook Gent kon niet achter blijven en heeft een LEZ vanaf 1 januari 2020. Vanaf 2021 zou er ook in Mechelen en Willebroek een LEZ ingevoerd worden, maar deze plannen werden verwezen naar de spreekwoordelijke vuilbak ten gevolge van een negatieve kosten-batenoefening...  Ook in onze hoofdstad Brussel dient u sinds 1 januari 2018 op uw hoede te zijn voor de plaatselijke LEZ.

Een LEZ is altijd afgebakend met speciale verkeersborden, en is 7 dagen op 7 en 24 uur per dag van toepassing.

De LEZ-boete

Als u als bestuurder de LEZ betreedt met een niet-reglementair voertuig, dan riskeert u een LEZ-boete. Een LEZ-boete doet een beetje denken aan een GAS-boete, die iedereen ondertussen al kent.

In deze Wanted Facts bespreken wij enkel de LEZ-boete in het Vlaamse Gewest. De lage emissiezones behoren tot de bevoegdheden van de Gewesten. Vlaanderen vaardigde zijn eigen decreet uit (Decreet  van 27 november 2015 betreffende lage-emissiezones).

De boete die u riskeert bedraagt minimaal 15,00 EUR en maximaal 60,00 EUR. Omwille van de onvermijdelijke opdeciemen moet u de boete vermenigvuldigen met factor 8. De minimumboete is dus 120,00 EUR, de maximumboete 480,00 EUR.

Iedere gemeente bepaalt binnen de grenzen van de minima en de maxima vrij het bedrag van de LEZ-boete zodat het in iedere gemeente anders kan zijn.

De vaststelling van de overtreding

Iedere gemeente kan ook zelf beslissen wie van haar personeelsleden de overtredingen op de LEZ-reglementering mag vaststellen. In de praktijk stelt men de inbreuken meestal vast met camera’s die geplaatst zijn aan de rand van de Lage-Emissiezones. Deze camera's registreren de niet-reglementaire voertuigen via nummerplaatherkenning, waardoor men meteen kan zien of een bepaald voertuig al dan niet in overeenstemming is met de geldende LEZ-normen.

De gegevens van de overtreders verzendt men vervolgens naar de bevoegde personeelsleden van de betrokken gemeente die hiervan een verslag van vaststelling moeten opmaken. 

Art. 8 van het decreet bepaalt dat men steeds vermoedt dat een inbreuk op de LEZ-reglementering is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. Men zal zich in eerste instantie dus steeds richten tot de persoon op wiens naam het voertuig ingeschreven staat. Als u niet de bestuurder was van uw voertuig, rust op u de bewijslast dit aan te tonen. U kan gelukkig met alle mogelijke middelen "van recht" aantonen dat u niet de bestuurder was van het voertuig.

In tegenstelling tot de GAS-reglementering en de Wegverkeerswet bent u als titularis van de nummerplaat niet verplicht door te geven wie dan wél de bestuurder was. Van zodra men kan aantonen niet met het voertuig te hebben gereden, ontspringt u de dans.

Als het voertuig ingeschreven is op naam van een rechtspersoon is men weliswaar verplicht de identiteit door te geven van de werkelijke bestuurder, maar...hieraan is geen sanctie verbonden. Als u dit niet doet, kan men u géén sanctie opleggen. Dit is wél het geval bij verkeersovertredingen, waarop zelfs zware geldboeten staan.

Kan ik mijn LEZ-boete aanvechten?

Jazeker!  Het Decreet voorziet zowel een interne beroepsprocedure als een beroep bij de Politierechtbank.

  • Intern beroep bij de zogenaamde "beboetingsambtenaar".

De titularis van de nummerplaat van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, ontvangt in een eerste fase een kopij van het verslag van vaststelling binnen de 15 dagen na de opstelling ervan.  Eveneens ontvangt de zogenaamde beboetingsambtenaar binnen dezelfde termijn zelf ook een kopij van het verslag van vaststelling.

Vervolgens deelt deze beboetingsambtenaar binnen de 15 dagen nadat hij of zij het verslag van vaststelling heeft ontvangen, de gegevens over de vastgestelde feiten en de begane inbreuk mee aan de vermoedelijke overtreder.  Ook deelt de ambtenaar het bedrag van de administratieve geldboete mee.  Dit alles dient met een aangetekende brief te gebeuren. 

Normaal is het dan aan de overtreder om binnen de 30 dagen na deze kennisgeving om de administratieve geldboete te betalen, maar u kan deze ook betwisten binnen dezelfde termijn van 30 dagen. U dient hiertoe schriftelijk met een aangetekende brief uw verweermiddelen te bezorgen aan de beboetingsambtenaar. Dit is het zogenaamde intern beroep bij de beboetingsambtenaar. 

Verklaart de beboetingsambtenaar de verweermiddelen niet gegrond, dan brengt hij de overtreder met een aangetekende brief op de hoogte van zijn met redenen omklede beslissing.  U heeft opnieuw een termijn van 30 dagen om de administratieve geldboete te betalen. Als de beboetingsambtenaar binnen de 60 dagen na ontvangst ervan niet heeft geantwoord, dan vervalt de betwiste boetebeslissing. Het kan dus altijd lonen om een verweerschrift in te dienen...

  • Beroep bij de Politierechtbank.

Art. 10 §5 van het Decreet bepaalt ten slotte dat u als (vermoedelijke) overtreder beroep kan instellen bij de Politierechtbank tegen de beslissing tot het opleggen van een administratieve geldboete. Dit beroep moet ingesteld zijn binnen de 30 dagen na de kennisgeving van de beslissing van de beboetingsambtenaar waarbij deze op het verweerschrift heeft geantwoord. De Politierechter dient te oordelen over de wettelijkheid en proportionaliteit van de opgelegde geldboete. De Rechter kan de beslissing van de beboetingsambtenaar ofwel bevestigen, ofwel herzien, maar dit is niet uitdrukkelijk bepaald in het Decreet (in tegenstelling tot de GAS-wet).

Is er dan nog beroep mogelijk? Het decreet bepaalt hierover niets. Allicht zal de beslissing van de Politierechter definitief en bindend zijn naar analogie met een beroep tegen een GAS-boete.

Wat verstaat men onder onaangepaste snelheid?
Elke bestuurder is verplicht zijn snelheid te regelen in functie van een aantal elementen: de aanwezigheid van andere weggebruikers, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat van de lading van zijn voertuig. Ook betekent dit dat de snelheid geen oorzaak van een ongeval mag zijn of het verkeer mag hinderen.
Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde over een positieve alcoholtest?
Op kerstdag wordt een gehandicapte man in een rolstoel, opgehaald door een vriend die met hem op restaurant gaat. Ze drinken samen een fles wijn en genieten van de uitgebreide maaltijd. Na het eten nodigt de man de bestuurder uit voor een drankje bij hem thuis. In tegenstelling tot wat u zou verwachten, bleef het bij dat ene drankje. Het tweede drankje slaat de bestuurder af met de boodschap “als ik nog iets drink en ze houden me tegen, dan hang ik er aan”.
Het verval van het recht tot sturen wegens lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid?
Het verval van het recht tot sturen wegens lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid is een beveiligingsmaatregel die naast de uitgesproken straf moet worden uitgesproken. (Art. 42 wegverkeerswet).
Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde over dronkenschap en rijden zonder rijbewijs.
Dronken rijden tijdens een rijverbod? Spijtig genoeg gebeurt het. Wat zijn de straffen die een Politierechtbank oplegt wanneer je spijts verval met de auto rijdt en bovendien te veel gedronken hebt?