Neemt u liever telefonisch contact op?

Bel ons op 03 776 94 98, u wordt verbonden met een medewerker van verkeerszaken.be (ma t.e.m. do 9-18u | vr 9-17u).

22/12/2021

Opgelet, fietsers op de rijbaan!

Het fietsen in groep

De Wegcode regelt het "gegroepeerd fietsen", of fietsen in peloton. Artikel 43bis maakt een drieledig onderscheid, naargelang het aantal fietsers dat deel uitmaakt van de groep wielertoeristen:

  • Indien de groep fietsers uit 14 of minder leden bestaat, dienen zij altijd verplicht gebruik te maken van het fietspad.
  • De wielertoeristen die in een groep van minstens 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen. Zij mogen worden vergezeld door twee zogeheten wegkapiteins en mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto;
  • De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen, maar moeten vergezeld worden door ten minste twee wegkapiteins en moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.

De wetgever is met andere woorden duidelijk: van zodra de groep wielertoeristen bestaat uit minstens 15 fietsers, zijn zij niet verplicht om gebruik te maken van het aanwezige fietspad en mogen zij gebruik maken van de rijbaan, weliswaar mits naleving van de voorschriften met betrekking tot de wegkapiteins en de begeleidende auto’s.

'Wielertoerist' of 'wielerterrorist'?

De vaststelling dat een groep wielertoeristen groot genoeg is om gebruik te mogen maken van rijbaan, houdt om evidente redenen geen vrijgeleide in om zich in ware kamikazestijl onder de andere weggebruikers te mengen.

Om gebruik te mogen maken van rijbaan dient de groep fietsers op bestendige wijze met twee naast elkaar op de rijbaan te rijden en dienen zij gegroepeerd te blijven fietsen.

Indien een handvol liefhebbers enkele honderden meters voorsprong heeft op de rest, zal er van een groep fietsers geen sprake meer zijn, waardoor de toelating om gebruik te mogen van de rijbaan komt te vervallen. Private kermiskoersen zijn met andere woorden uit den boze!

Wat met de andere weggebruikers?

De overige weggebruikers dienen zich uiteraard ook aan te passen aan de aanwezigheid van dergelijk gegroepeerde wielertoeristen. 

Zo is het ten zeerste verboden om de meer kwetsbare verkeersdeelnemers in gevaar te brengen. Het ostentatief de pas afsnijden van een groep wielertoeristen is met andere woorden volledig uit den boze. Bovendien zullen de overige weggebruikers hun snelheid moeten aanpassen aan de aanwezigheid van de meer kwetsbare groep wielertoeristen.

Wat het aannemen van een aangepaste snelheid betreft, gaan vele weggebruikers uit van de foutieve idee dat een wettelijk toegestane snelheid vanzelfsprekend een aangepaste snelheid inhoudt. Niets is echter minder waar. Het is immers perfect mogelijk om toch een onaangepaste snelheid aan te meten, ondanks het feit dat de wettelijk toegestane snelheidslimiet niet overschreden wordt.

Wederzijds respect blijft de hoeksteen van een veilige verkeersomgeving

Ruzie maken doe je met twee, luidt een oude volkswijsheid. Zowel fietsers als de overige weggebruikers moeten de verkeersregels respecteren, maar dienen ook een zekere graad van wederzijds respect aan de dag te leggen.

Wie in groep gaat fietsen doet er vooreerst goed aan eenvoudigweg het aantal aanwezigen te tellen, de desbetreffende voorschriften met betrekking tot de wegkapiteins en de begeleidende auto’s te respecteren en vervolgens duidelijke afspraken te maken, waarbij de nadruk gelegd moet worden op het rijden in groepsverband.

De overige, niet zo wielergezinde automobilisten, doen er op hun beurt goed aan om, vanuit hun ijzeren kooi, toch het nodige begrip te tonen voor de sportievelingen en hun snelheid en rijgedrag aan te passen.

Ook zeker de moeite om te lezen
Wat verstaat men onder onaangepaste snelheid?
Elke bestuurder is verplicht zijn snelheid te regelen in functie van een aantal elementen: de aanwezigheid van andere weggebruikers, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat van de lading van zijn voertuig. Ook betekent dit dat de snelheid geen oorzaak van een ongeval mag zijn of het verkeer mag hinderen.
Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde over een positieve alcoholtest?
Op kerstdag wordt een gehandicapte man in een rolstoel, opgehaald door een vriend die met hem op restaurant gaat. Ze drinken samen een fles wijn en genieten van de uitgebreide maaltijd. Na het eten nodigt de man de bestuurder uit voor een drankje bij hem thuis. In tegenstelling tot wat u zou verwachten, bleef het bij dat ene drankje. Het tweede drankje slaat de bestuurder af met de boodschap “als ik nog iets drink en ze houden me tegen, dan hang ik er aan”.
Het verval van het recht tot sturen wegens lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid?
Het verval van het recht tot sturen wegens lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid is een beveiligingsmaatregel die naast de uitgesproken straf moet worden uitgesproken. (Art. 42 wegverkeerswet).
Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde over dronkenschap en rijden zonder rijbewijs.
Dronken rijden tijdens een rijverbod? Spijtig genoeg gebeurt het. Wat zijn de straffen die een Politierechtbank oplegt wanneer je spijts verval met de auto rijdt en bovendien te veel gedronken hebt?