Neemt u liever telefonisch contact op?

Bel ons op 03 776 94 98, u wordt verbonden met een medewerker van verkeerszaken.be (ma t.e.m. do 9-18u | vr 9-17u).

Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde over een motorfiets aan de kant van de weg met kartonnen nummerplaat?

Nummerplaat gestolen

Een vrachtwagenchauffeur parkeert zijn vrachtwagen op het einde van elke werkdag op een aantal kilometer van zijn huis waar hij niemand stoort en er voldoende plaats is.

Zijn woon-werkverkeer doet hij met de motorfiets die hij daar ’s morgens parkeert en laat staan tot als hij ’s avonds terug is.

Op een bewuste dag komt hij ’s avonds aan en ziet hij dat de nummerplaat van zijn motorfiets is gestolen.

Hij doet onmiddellijk aangifte van deze diefstal bij de politie. Hij laat zijn motorfiets wel staan.

Ermee rijden mag niet en takelkosten lijken hem een te grote kost. Om zichzelf daarom kenbaar te maken als eigenaar van de motorfiets  had hij via een karton wel zijn kentekenplaat duidelijk gemaakt (zo kon de politie hem vinden als hij vragen had).

Een week later komt hij ’s avonds toe met zijn vrachtwagen en merkt hij op dat de motorfiets weg is. 

Hij belt de politie op en men meldt hem dat dat zijn motorfiets in beslag genomen en getakeld werd omdat het voertuig zonder nummerplaat op de openbare weg werd achtergelaten werd…

Hij heeft uiteindelijk na voorlegging van de nodige stukken (het heft nog tot begin oktober geduurd tot hij de nieuwe nummerplaat ontving) en na betaling van de takelkosten zijn voertuig teruggekregen. 

De verzekeraar bevestigde evenwel dat de dekking van het voertuig ononderbroken was.

Gedagvaard voor de Politierechtbank Oost-Vlaanderen, Afdeling Dendermonde.

De bestuurder werd uiteindelijk gedagvaard voor de Politierechtbank voor de volgende  verkeersinbreuk:

  1. Als eigenaar van een motorrijtuig nl.: een motorfiets dit rijtuig in het verkeer gebracht te hebben of toegelaten te hebben dat het werd gebracht in het verkeer op de openbare weg of op terreinen, die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen, die het recht hebben om er te komen, zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid, waartoe dit motorrijtuig aanleiding kan geven, gedekt was door een verzekering welke aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst (art. 1,2 par. 1,20,20 par. 1 24,28 en 29 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen)
  2. Een voertuig in het verkeer op de openbare weg te hebben gebracht terwijl het niet was ingeschreven en/of terwijl het de nummerplaat die bij de inschrijving werd toegekend niet droeg. (art. 2§ 1 van het KB van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen; art. 29§1 lid 3 en 38§1.3° van de wet betreffende de politie over het wegverkeer – KB tot coördinatie van 16 maart 1968)
De uitspraak van de Politierechtbank Oost-Vlaanderen, Afdeling Dendermonde?

De bestuurder werd veroordeeld tot :

Voor de tenlastelegging A & B samen (geen verzekering en geen inschrijving):

  • Een effectieve geldboete van 300,00 EUR X 8 = 2.400,00 EUR 
  • Een effectief rijverbod van 3 maand (= 90 dagen)

De bestuurder werd ook veroordeeld tot een bijdrage van 200,00 EUR in het Slachtofferfonds, zijnde een verplichte (administratieve) bijdrage die de Politierechter dient op te leggen van zodra men veroordeeld werd tot een geldboete vanaf 26,00 EUR (x 8).

De bestuurder werd tenslotte ook nog veroordeeld tot een bijdrage in het Begrotingsfonds voor juridische tweedelijnsbijstand t.b.v. 20,00 EUR en tot de gerechtskosten (kosten van dagvaarding, deskundige e.d.) die +/- 80,00 EUR bedragen. 

Hoger beroep tegen de uitspraak van de Politierechtbank Oost-Vlaanderen, Afdeling Dendermonde

Tegen dit vonnis werd beroep aangetekend, zowel wat betreft de schuld aan tenlastelegging A als wat betreft de opgelegde bestraffing.

De Rechtbank in beroep heeft het vonnis van de Politierechter integraal hervormd als volgt.

De bestuurder werd in de eerste plaats vrijgesproken voor tenlastelegging A (de niet-verzekering van uw voertuig).

De bestuurder werd wel nog als volgt veroordeeld voor de tenlastelegging B (geen inschrijving):

  • Een effectieve geldboete van 30,00 EUR X 8 = 240,00 EUR
  • Een effectief rijverbod van 3 maand (= 90 dagen)

De bestuurder werd ook veroordeeld tot een bijdrage van 200,00 EUR in het Slachtofferfonds, zijnde een verplichte (administratieve) bijdrage die de Rechter U dient op te leggen van zodra u veroordeeld werd tot een geldboete vanaf 26,00 EUR (x 8). 

Daarnaast werd men wel tweemaal veroordeeld tot een bijdrage van 20,00 EUR = 40,00 EUR  in het Begrotingsfonds voor de juridische tweedelijnsbijstand.

De bestuurder werd tenslotte ook nog veroordeeld tot de gerechtskosten van beide instanties (kosten van dagvaarding, e.d.) die in totaal 147,09 EUR bedragen.

Deze gerechtskosten worden normaal gezien terugbetaald aan de bestuurder door de verzekeringsmaatschappij van zodra deze alles betaald heeft.

Er werd dus met groot succes beroep aangetekend.

Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde over een bestuurder die de vlucht neemt en de deur nadien opendoet in pyjama?
In een zeer dun straatje raakt een bestuurder de zijspiegel van een andere auto. Men stopt iets verder en er komt iemand de bestuurder tegemoet die beweert eigenaar te zijn van het aangereden voertuig. De bestuurder geeft haar gegevens door maar ze zegt dat ze dringend weg moet naar een ziek familielid. De politie komt iets later bij de bestuurder thuis aan. Men treft de bestuurder aan in pyjama en merkt een alcoholgeur op. De bestuurder beschikt niet over voldoende longinhoud en er wordt een arts gevraagd om bloed te nemen. De venule waarin het bloed bewaard wordt, blijkt echter vervallen te zijn.
Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde over iemand die niet geschikt was om te rijden wegens druggebruik?
Positief getest voor THC.
Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde omdat man door het rood reed omdat het maar niet groen werd?
Door het rood gereden omdat het maar niet groen werd? De bestuurder rijdt het kruispunt op om links af te slaan, daar waar hij normaal rechtdoor rijdt. Hij merkt hierbij op dat het rode licht maar niet groen wordt en dat de auto’s van de tegenovergestelde richting kunnen blijven doorrijden.
Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde wanneer men 90 km per uur in de bebouwde kom reed?
Een bestuurder overschreed in de bebouwde kom de toegelaten snelheid van 50 km per uur door te rijden aan een snelheid van meer dan 90 km per uur, na correctie herleid tot 92 km per uur.