Neemt u liever telefonisch contact op?

Bel ons op 03 776 94 98, u wordt verbonden met een medewerker van verkeerszaken.be (ma t.e.m. do 9-18u | vr 9-17u).

Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde omdat man door het rood reed omdat het maar niet groen werd?

Door het rood licht gereden.

Op weg naar het werk komt een bestuurder aan bij een kruispunt dat hij dagelijks voorbij rijdt. Deze keer komt hij, door wegenwerken, echter van een andere richting. Een richting die hij gewoonlijk niet gebruikt.

De bestuurder rijdt het kruispunt op om links af te slaan, daar waar hij normaal rechtdoor rijdt. Hij merkt hierbij op dat het rode licht maar niet groen wordt en dat de auto’s van de tegenovergestelde richting kunnen blijven doorrijden.

Op het ogenblik dat er geen auto’s meer voorbijreden heeft de bestuurder zijn manoeuvre uitgevoerd zonder iemand in gevaar te brengen, maar reed hij door het rood licht. Hij reed aan een snelheid van ongeveer 30 km/u.

Enkele maanden later ontving de man een dagvaarding voor de Politierechtbank.

Gedagvaard voor de Politierechtbank Oost-Vlaanderen, Afdeling Dendermonde.

De bestuurder moest zich verantwoorden voor het negeren van het rood licht:

"Als weggebruiker of bestuurder van een voertuig op de openbare weg, nagelaten te hebben zich te gedragen naar de verkeerstekens en wegmarkeringen, regelmatig naar de vorm, voldoende zichtbaar en overeenkomstig de voorschriften van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer aangebracht, namelijk: een rood licht of een rode pijl die betekenen dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden (art. 5 en 61.1.1 van het KB van 1 december 1975; art. 29§1 lid2 en 38§1.3° van de wet betreffende de politie over het wegverkeer – KB tot coördinatie van 16 maart 1968)."

Welke straffen kreeg de bestuurder van de Politierechtbank Oost-Vlaanderen, Afdeling Dendermonde?

De bestuurder werd veroordeeld tot :

  • Een geldboete van 30,00 EUR X 8 = 240,00 EUR effectief.
  • Een rijverbod van 8 dagen.

De bestuurder werd ook veroordeeld tot een bijdrage van 200,00 EUR in het Slachtofferfonds, zijnde een verplichte (administratieve) bijdrage die de Politierechter dient op te leggen van zodra men veroordeeld werd tot een geldboete vanaf 26,00 EUR (x 8).

De bestuurder werd tenslotte ook nog veroordeeld tot een bijdrage in het Begrotingsfonds voor juridische tweedelijnsbijstand t.b.v. 20,00 EUR en tot de gerechtskosten (kosten van dagvaarding, deskundige e.d.) die +/- 100,00 EUR bedragen.

De man nam vrede met deze uitspraak en ging niet in beroep.

Hoe besliste de Politierechtbank van Sint-Niklaas over een snelheidsovertreding begaan met de wagen van een werkgever?
Een bestuurder werd geflitst voor een snelheidsovertreding met het voertuig van zijn werkgever. De man had te snel gereden omdat hij vanuit Oostende naar Antwerpen moest in minder dan een uur... Tijdens het laatste stuk in de bebouwde kom werd hij geflitst aan 81 km/u. Hij reed met een wagen van het bedrijf, maar dit was niet zijn eigen bedrijfswagen. Zijn werkgever ontving enkele dagen later het antwoordformulier dat de man ter goeder trouw invulde. Hij erkende de overtreding. Er waren geen factoren die in zijn voordeel pleitten.
Hoe besliste de Politierechtbank van Sint-Niklaas wanneer men meer dan 55 km per uur te hard gereden heeft?
Meer dan 55 km per uur te hard gereden? Bij een snelheidscontrole in de bebouwde kom - waar de maximaal toegelaten snelheid 50km/u bedraagt - wordt een dame op Motorfiets Honda Fireblade geflitst aan 111 km/u.
Hoe besliste de Politierechtbank van Oudenaarde over een geïntoxiceerde bestuurder van een motorfiets?
Geïntoxiceerd gereden met de motorfiets?
Hoe besliste de Politierechtbank van Antwerpen over een snelheidsovertreding bij wegenwerken.
Een man heeft te snel gereden bij wegenwerken. De maximaal toegelaten snelheid werd omwille van de werken verlaagd van 50km/u binnen de bebouwde kom naar 30 km/u. De bestuurder werd geflitst aan bijna 70 km/u. De wegenwerken waren nog maar net begonnen en de snelheidsverlaging was dus ook maar recent doorgevoerd, waardoor de bestuurder was verrast en nog niet op de hoogte was van deze nieuwe regeling.