Neemt u liever telefonisch contact op?

Bel ons op 03 776 94 98, u wordt verbonden met een medewerker van verkeerszaken.be (ma t.e.m. do 9-18u | vr 9-17u).

14/02/2020

Hoe besliste de Politierechtbank van Vilvoorde over een ongeval met gekwetsten in staat van alcoholintoxicatie?

Alcoholintoxicatie bij aanrijding

Een man met enkel pinten te veel op reed  geïntoxiceerd richting een rondpunt waar het tot een aanrijding kwam bij het naderen van het rondpunt. Blijkbaar stond de auto vóór de bestuurder stil, wat niet normaal was. Er was immers geen enkele reden daarvoor. De aanrijding gebeurde nog enkele tientallen meters voor de oprit van het rondpunt en er was geen filevorming.

De bestuurders werden beiden onderworpen aan een alcoholcontrole en de aanrijder bleek geïntoxiceerd te zijn.

De bestuurder was niet aan zijn proefstuk toe. Hij had in het verleden reeds meerdere ongevallen veroorzaakt in dronken of geïntoxiceerde toestand, reden waarom hij vervolgd werd voor de Politierechtbank te Vilvoorde.

Voor welke verkeersinbreuken moest de bestuurder voorkomen voor de Politierechtbank Vilvoorde?

De bestuurder werd uiteindelijk gedagvaard voor de Politierechtbank voor de volgende  verkeersinbreuk:

A. Op een openbare plaats een voertuig of een rijdier te hebben bestuurd, of een bestuurder te hebben begeleid met het oog op scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht heeft gemeten of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed heeft aangegeven, terwijl het misdrijf aan zijn/haar persoonlijk toedoen te wijten is (art. 34§2.1° en 38§1.1° Wegverkeerswet)

Met de omstandigheid dat de overtreding begaan werd binnen drie jaar na een in kracht van gewijsde gegane veroordeling met toepassing van art. 34 §2, 35 of 37bis§1 ( art. 36, lid 1 Wegverkeerswet)

Met de omstandigheid dat betrokkene, in de periode van 3 jaar te rekenen van de dag van de uitspraak vaneen vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan en waarin hij veroordeeld werd voor één van dee overtredingen bedoeld in de artikelen 29§1, 1e lid, 29§3, 3de lid, 30§§1, 2 en 3, 33§1 en 2, 34§2, 35, 37, 37bis§1, 48 of 62 bis Wegverkeerswet (art. 38§6 lid 1 Wegverkeerswet).

B. Bij een verkeersongeval dat aan zijn/haar persoonlijk toedoen te wijten is, door gebrek aan voorzorg of voorzichtigheid, maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen, onopzettelijk slagen of verwondingen te hebben toegebracht (art. 418-420 Sw.)

C. Als bestuurder van een voertuig op de openbare weg, niet, in alle omstandigheden hebben kunnen stoppen voor een hindernis die kon worden voorzien (art. 10.1.3° van de Wegcode, art; 29§1 lid 3 en 38§1.3° van de Wegverkeerswet)

Met de omstandigheid dat betrokkene, naar aanleiding van een veroordeling wegens overtreding van de politie over het wegverkeer of wegens een verkeersongeval te wijten aan zijn persoonlijk toedoen, lichamelijk of geestelijk ongeschikt werd bevonden tot het besturen van een motorvoertuig (art. 42 Wegverkeerswet).

Welke straffen kreeg de bestuurder van de Politierechtbank Vilvoorde?

Voor de tenlastelegging A, B en C tezamen (= alcoholintoxicatie, het ongeval en de onopzettelijke slagen en verwondingen) kreeg de bestuurder de volgende straffen:

  • Een effectieve gevangenisstraf van 6 maanden
  • Een geldboete van 500,00 EUR X 6 = 3.000,00 EUR;
  • Een levenslang rijverbod

Ten slotte diende de bestuurder ook nog de gerechtskosten te betalen (+/- 80 EUR) en een bijdrage in het Slachtofferfonds t.b.v. 200,00 EUR. Daarnaast moest de bestuurder ook nog een bijdrage betalen in het fonds voor de juridische tweedelijnsbijstand t.b.v. 20,00 EUR.

Hoger beroep

De bestuurder vond dat hij te zwaar gestrafd werd, onder meer omdat hij een levenslang rijverbod had gekregen.  Hij ging daarom in beroep.

De Rechter in beroep heeft de straffen bevestigd, maar heeft het levenslang rijverbod ongegaan gemaakt. De bestuurder werd veroordeeld als volgt: 

  • Een effectieve gevangenisstraf van 6 maanden
  • Een geldboete van 500,00 EUR X 6 = 3.000,00 EUR;
  • Een rijverbod van 5 jaar (i.p.v. levenslang) verminderd met de periode van onmiddellijke intrekking van 15 dagen, maar de bestuurder moest het theoretisch en praktisch rijexamen opnieuw met succes afleggen, en ook slagen voor de medische en psychologische proeven.
Anderen lazen ook
Hoe besliste de Politierechtbank van Turnhout over kinderen zonder gordel in de auto?
Twee zwaantjes merken tijdens het rijden op dat een kind achteraan in een auto recht staat. Volgens de bestuurder heeft het meisje van 8 jaar, dat normaal haar gordel zelf aandoet, deze uit eigen beweging uitgedaan zonder dat hij dit had opgemerkt.
Hoe besliste de Politierechtbank van Aalst over een bestuurder die werd gedagvaard voor alcoholintoxicatie en dronken sturen?
De bestuurster werd gedagvaard wegens alcoholintoxicatie en dronken sturen. Wat was haar verhaal? Rond drie uur ’s nachts rijdt een wagen met een defect achterlicht zigzaggend over de baan. Even rijdt de wagen zelfs op de linkerrijbaan tegen de rijrichting in. Een patrouillewagen van de Politie houdt het voertuig tegen en controleert de bestuurster.
Hoe besliste de Politierechtbank te Hasselt over een bestuurder wiens auto naar cannabis rook en die high achter het stuur zat?
Bij een toevallige controle van een voertuig merken de politiediensten een lichte cannabisgeur wanneer het raam van het voertuig opengaat.
Hoe besliste de Politierechtbank van Antwerpen over een alcoholtest na bedrijfsfeestje?
Na een bedrijfsfeest reed een bestuurder naar huis. Aan een kruispunt werd hij door de Politie staande gehouden en gecontroleerd op het gebruik van alcohol en drugs achter het stuur. Hij verklaarde dat hij vijf pinten had gedronken.
Hoe besliste de Politierechtbank van Gent omdat men door het rood licht gereden is?
Door het rood licht gereden? Aan een druk kruispunt met lichten en voorsorteerstroken dient een bestuurder linksaf te slaan. De bestuurder staat in de juiste voorsorteerstrook en is klaar om links af te slaan. Het doorgaande verkeer dat uit de andere richting komt, zorgt er steeds voor dat er maar een aantal voertuigen effectief hun maneuver kunnen uitvoeren.